....
Kuninkaantie
Hollikyyditysjärjestelmä
Kruunun perustama hollikyyditysjärjestelmä 1734 yhdisti valtakunnan kuninkaantiellä. Majatalojen ja kestikievareiden tehtäväksi oli määrätty majoituksen ja ylläpidon lisäksi postin ja asiakkaiden kyydittäminen seuraavaan majataloon. Kun hevoset eivät riittäneet, maatilat velvoitettiin toimittamaan miehiä ja hevosia kievareihin. Sen ajan lain mukaan kaikki ne vieraat, jotka pystyivät maksamaan yöpymisestään, oli pakko ottaa vastaan. Kestikievareita tuli olla tienvarsilla kahden peninkulman (noin 20 km) välein ja ne muodostivat verkoston. Talvisin kestikievarien käyttämät tiet merkittiin havuilla. Kun valtio lopetti majataloilta kestitysvaatimukset, luovuttiin yleisesti koko maassa majatalo-nimikkeestä ja tilalle tulivat matkustajakodit. Kuninkaantien varrella voi edelleenkin poiketa joihinkin vielä toiminnassa olevaan matkustajakotiin tai kievarimuseoon.[2]
Kuninkaantiet yhdistivät valtakuntaa
Tietä ovat 1300-luvulta saakka kulkeneet kuninkaat ja heidän kuriirinsa, piispat ja porvarit, taiteilijat ja armeijat. Tie on yhdistänyt Ruotsin suurvallan läntiset ja itäiset alueet toisiinsa. Tien varrelle syntyi kartanoita, maatiloja, majataloja, krouveja ja kestikievareita, jotka majoittivat ja kestitsivät Kuninkaantien kulkijoita. Aatelissukujen kartanolinnoissayöpyivät niin Ruotsin kuninkaat kuin Venäjän tsaaritkin.
Alkuperäisen Rantatien linjaus
..
Kungsvägen
Kungsvägen (fi. Kuninkaantie) kallas en vägsträcka som sträcker sig genom södra Finland, från Åbo till Viborg. I utökad version omfattar den en vägsträcka av norra Europas äldsta vägar, postrutten från Bergen över Oslo, Karlstad, Örebro, Stockholm till Åland och vidare genom södra Finland via Åbo, Helsingfors och Viborg fram till S:t Petersburg. I den moderna turistmarknadsföringen börjar vägen i Åbo.
....
....
Alkuperäisen Suuren rantatien linjaus on vielä osittain käytössä, mutta vain harvoissa kohdissa nykyiset valtatiet enää kulkevat vanhan tielinjauksen kohdalla. Jotkin osuudet Rantatiestä on nykyisin luokiteltu seututeiksi, toiset yhdys- tai paikallisteiksi, mutta paikoitellen vanha tielinjaus on kokonaan katkaistu. Joillakin osuuksilla vanha Rantatien reitti on edelleen käytössä, mutta matkailussaKuninkaantieksi on merkitty uudempi, jopa 1900-luvun lopulta peräisin oleva tielinjaus, koska matkailuliikennettä ei voida ohjata yksityisteille.
Museotieksi on otettu kaksi osuutta Suuresta Rantatiestä: Fagervikintie ja Tallimäki–Virojoki-tie. Museosillat Rantatien vanhalla linjauksella ovat Halikon vanha silta, Espoon kartanon Sågbron silta, Savukosken silta ja Salmen silta.[3]
Matkailun tavaramerkki
Suomen matkailumarkkinoinnissa tie alkaa Turusta. Tie on merkitty ruskein kilvin, jossa on kultaisen kruunun kuva, ja kyltissä lukee Kuninkaantie. Karjaalta itään, Kirkkonummelle, tie haarautuu kulkemaan sekä Inkoon että Siuntion kautta. Nykyisin Kuninkaantie on matkailutienä rekisteröity tavaramerkki, jonka omistaa Uudenmaan liitto. Liitto on myös vastuussa matkailutien opasteista koko reitin varrelta.
Helsingistä itään
Tikkurilantien ja Vanhan Porvoontien risteyksestä itään vanha Kuninkaantie jatkui reittiä Vanha Porvoontie - Brudbrinken - Jokivarrentie - Kuninkaantie - Labbaksen talo - Båskis kestikievari - Sipoon kirkko - Iso kylätie - Nikkiläntie - Ollkärrintie - Savijärven kartanon puistokujan risteys - Vanha kuninkaantie (1531) - Götankivi - Anttilan kylä - Veckkosken kylä - Boen kartano (Högvalla) - Drägsbyn kartano - Näsen kartano - Läntinen mannerheiminväylä - Porvoon joki - Kirkon eteläpuolelta Kulmakuja suljettiin 1672 - 1777 alkaen Vanhaa kuninkaantietä Pappilantullin kautta kirkon pohjoispuolelta - Galgbackantie - Skarpensintie - Loviisantie - Vadetintie (kahlaamo) - Ilolanjoki - Postimäki - Vanha Viipurintie - Kristineborgintie - Byahemintie - Bergby - Vanha Viipurintie (Koskenkylä) - Ruukki - Ruukintie - tie hävinnyt - Agricolantie - Pernajantie - Pernajan kirkko - Baijarsin kestikievari - Pellaksentie - Sarvilahti - Krouvintie - Degerby (1752 Loviisa) - Porvoonkatu - Itäinen tullikatu - Kuhlefeltinkatu - Rosen ja Ungern bastionit - Vanha Viipurintie - Tesjoki - Viipurintie - Skogbyntie - Holmgårdintie - Vanha Wiipurintie - Myllykylän kestikievari - Ahvenkoski - Germundön saari - Pyhtäänkuja - Pyhtääntien silta - Pyhtään kirkko - Länsikyläntie - Kuppis (Länsikylä) - Siltakylä - Sutelantie - Kyminkartano - Korkeakoski - Neuvoton - Helsingintien pohjoispuolella mutkitteleva metsätie - Summan kartano - Summantie - Vanha Viipurintie - Salmenvirrantie - Salmenkylän nimismiestalo - Mannerheimintie - Hamina - Museotie (3513) - Vilniemen kartano - Rakila -pistoolikivet - Mäntlahti - Sydänkylä - Klamila - Ravijoki - Pyterlahti - Virojoki - E18 - Säkkijärvi (Kondratjevo) - Vilajoki nimismiestalo - Tervajoki (Seleznevo) - Monreposin kartano - Viipurin linna .
Lähde: Wikipedia
..
Historia
Vägen har sedan 1300-talet använts av kungar och deras kurirer, biskopar, borgare, konstnärer och arméer. Vägen knöt ihop den svenska stormaktens östra och västra delar med varandra. På många ställen finns den ursprungliga väglinjen kvar, på andra ställen har den försvunnit.
Längs med vägen uppstod herrgårdar, bondgårdar, krogar och gästgiverier som inhyste de som reste längs med Kungsvägen. Mäktiga adelssläkter hade både svenska kungar och ryska tsarer som sina gäster i sina herrgårdar.
Turism
Längs med Kungsvägen har det uppstått en blandning av olika kulturer, som man lätt kan bekanta sig med: medeltida kyrkor, vackra herrgårdar, måleriska bruksorter, idylliska hamnstäder och tjusiga byar finns kvar som minnen från Kungsvägens rika historia.
Vägen är markerad med bruna vägskyltar med en bild av en gul krona och oftast texten "Kungsvägen/Kuninkaantie".
Källa: Wikipedia
....